Lübeck – Hamburg: start

Geklommen       : ook niet
Geslapen            : Hotel Lindenhof
                              in Lübeck

Ruim een half jaar later was het alweer zover. Corona was inmiddels zo ver op zijn retour, dat we met één keer regelen en boeken konden volstaan voor het traject Lübeck-Hamburg.

De treinreis ging allesbehalve vlekkeloos. Om een of andere reden, waarschijnlijk werkzaamheden, moesten we met de ICE naar Duisburg en daar overstappen op een andere ICE die dan wel in één ruk naar Lübeck zou gaan. Best een flinke omweg dus. En net over de grens begon de trein te sukkelen. De vertraging liep al snel zó ver op, dat we de 40 minuten overstaptijd ruimschoots verspeeld hadden. Uiteindelijk gingen we helemaal niet naar Duisburg vanwege een seinstoring, maar werden we omgeleid via Düsseldorf. Nog verder naar het Zuiden! Daar aangekomen konden we overstappen op een overvolle ICE die eveneens met 1,5 uur vertraging uit Bazel kwam en naar Hamburg zou gaan. Dat deed-ie ook, maar met een voor een hoge snelheidstrein beschamend gangetje. Gelukkig waren we zo slim geweest om bij de Bordbistro in te stappen en hadden we een zitplaats in de bar kunnen bemachtigen. Zo kwamen we bijna 2 uur later dan gepland in Hamburg. Daar onderbraken we de reis. We zouden na de wandeling namelijk een paar dagen in Hamburg blijven en onder andere een concert in de Elbphilharmonie en een opera in de Staatsoper bijwonen. Daarom hadden we een koffertje met schone – en nette – kleren bij ons, dat we nu alvast in ons hotel gingen brengen.

Tegen zessen bereikten we Lübeck waar we onze intrek namen in hetzelfde hotel als de vorige keer. We aten op een terrasje tegenover het beroemde rijtje pakhuizen aan de Trave. Het zou achteraf blijken de énige keer te zijn, dat we buiten konden eten.

We hadden vorig jaar wel veel van Lübeck gezien, maar nog niet alles wat we wilden zien. Op zondag zetten we onze sightseeing voort. Eerst de Dom. Prachtig! Daarna koffie bij het marsepeinpaleis Niederegger en vervolgens het Heilig Geist Hospitaal. Ook prachtig.

Heilig Geist Hospitaal

Toen we weer buiten stonden, was het eigenlijk nog te vroeg voor de rondleiding van 3 uur door het stadhuis, maar te laat voor een bezoek aan het museum Behnhaus. Maar ja, verder hadden we nú alles wel zo’n beetje gedaan in Lübeck, dus maakten we er maar een bliksembezoekje van en zijn we in een eigenlijk iets té hoog tempo langs de mooie verzameling kunstwerken gestruind. Een beetje jammer, maar we hadden de rondleiding door het stadhuis toch ook niet willen missen. Die was absoluut de moeite waard.

Stadhuis van Lübeck

We dronken nog een keer koffie bij Niederegger, aten wat bij de Griek en zagen ’s avonds een fantastische voorstelling van “L’Amore di tre Re”, van een componist waar we nog nooit van gehoord hadden (Montemezzi). Ja, we begonnen deze tocht dus muzikaal en zouden hem in Hamburg ook muzikaal eindigen. Maar nu dus eerst aan de wandel.