Kiel – Lübeck: dag 1

Geklommen      :  150 meter

Geslapen           Landhaus Schellenborn
……………………… ..in Preetz

Na 1,5 jaar wandelonthouding vanwege corona-beperkingen konden we eindelijk onze tocht in het Noorden hervatten. We hadden al twee keer tevergeefs alle overnachtingsadressen georganiseerd – en dus  geannuleerd vanwege lockdowns -, maar nu zag het er naar uit dat het goed zou gaan. Een hele dag in de trein met een mondkapje op was weliswaar geen pretje, maar dat hadden we er graag voor over. Alles liep dit keer op rolletjes. We kwamen rond half vier als gepland in Kiel aan. Daar stapten we op bus 43 naar de Reventloubrücke, de aanlegplaats voor de veerboot. De E1 steekt hier namelijk de Schwentine over en gaat verder vanaf de rand van de stad, vanaf Wellingdorf.

Oversteken naar Wellingdorf

Ons 1e hotel lag vlak bij de veerboot in Wellingdorf. Een garni-hotel, maar we kregen een prima advies voor een eetadresje in de buurt met uitzicht op de Schwentine.

De volgende ochtend zochten we de Schwentine weer op en hadden we het E1-kruis snel gevonden. We verlieten vrijwel onmiddellijk de bebouwde kom  en volgden een groot deel van de dag de oever van de rivier. Veel bos en wandelpaden en aan het eind een fraai kloostercomplex in Preetz.

Klooster bij Preetz

In het centrum van Preetz dronken we een koffie en daarna volgden we in afwijking van het advies uit ons boekje de E1 markering om de rest van het stadje te zien en om in Schellenborn uit te komen, waar ons hotel zich bevond. Voor de rest van het stadje hadden we het niet hoeven doen, Preetz heeft wel een ster op de kaart, maar heeft buiten het klooster niet veel bijzonders. De zuidkant, waar we het water overstaken, was echter erg mooi en bracht een prachtig uitzicht op de Lankersee.

Laatste stukje van de 1e dag

Na het oversteken van de Schwentine zaten we weer op de beschrijving van het boekje, maar nu moesten we opletten en zelfs even de weg vragen om ons hotel te vinden. Een mooi, typisch Duits onderkomen met een gezellig en goed restaurant.