Blumberg – Konstanz: dag 4

Geklommen      :  250 meter
Geslapen           Landgasthof Adler
………………………..in Güttingen

Het had vannacht flink gespookt. De storm had ons een aardig tijdje uit de slaap gehouden. Maar ‘s ochtends was het weer droog en de wind was gaan liggen. Toen we de stad achter ons lieten en een bos in liepen, waren de gevolgen van de nachtelijke onrust wel duidelijk zichtbaar

De eerste hindernis na een stormachtige nacht

Aanzienlijk minder blad aan de bomen dan gisteren, overal afgewaaide takken en omgewaaide bomen. En jawel, dat kon niet uitblijven natuurlijk, een hele stapel bomen dwars over ons pad. Het kostte heel wat moeite om daar omheen te komen. Maar dat was nog niks vergeleken met de hindernis die we ’s middags moesten trotseren. Na het dorpje Steisslingen, waar het met de horeca droevig gesteld was (alles dicht, ook de bakker) – stegen we via een asfaltweggetje het bos weer in. Net na het laatste huis lag er opnieuw een wirwar van dennenbomen dwars over de weg

En nog een hindernis overwonnen

Links een hek en een helling omlaag, rechts idem dito omhoog. Er omheen was dus geen optie. Dat werd klimmen om er overheen te komen. Rugzakken af. Wim er overheen. Rugzakken doorgeven en ik er achteraan. Dat haalt je wel even goed uit je ritme, maar we hebben het weer overleefd. Een eindje verderop, kwam er een auto de heuvel af. Omdat het weggetje veel te smal was om te keren, leek het me verstandig om ze even aan te houden en te waarschuwen. Dat was dus niet nodig. Het waren bosarbeiders en ze waren juist op weg naar de blokkade om de ravage op te gaan ruimen. Daar zullen ze wel een tijdje mee bezig zijn geweest.

Wij klommen verder het weggetje omhoog. Allemachtig, er kwam geen eind aan die klim! En na een wat vlakker stuk, ging het opnieuw omhoog. Tot vlak onder een ruïne. De zoveelste. Wim geloofde het wel, maar ik heb die laatste paar meter er ook nog even bijgepakt om een fotootje te maken van de restanten van wat kasteelmuurtjes. Daarna volgde een heel mooie afdaling. Wel steil, zodat je helaas al snel beneden was, op de autoweg die we een klein eindje moesten volgen, voordat we het laatste stukje naar Güttingen klommen. We kwamen via de achterkant bij het hooggelegen hotel. Grote kamer met balkon en een uitzicht…wauw! We zijn er nog steeds niet uit welke nou mooier was, dit uitzicht of dat na de eerste wandeldag, in Tengen!