Herdorf – Nassau: dag 5

Geslapen
: Hotel Lahnromantik
……………………….in Nassau

Het laatste traject alweer vandaag. Eerst een eind de stad uit en later een flinke klim naar de Köppel. Geen probleem, we waren wel wat gewend. Maar op het kaartje kon je zien, dat we vanaf de top weer een heel eind in vrijwel dezelfde richting terug moesten lopen. En dat geeft je het gevoel, alsof je alsmaar om het beginpunt heen blijft draaien, alsof je helemaal niet opschiet! Het terugdraaien zat gewoon in de totale afstand van 25 km, maar op de een of andere manier loopt het toch niet lekker, lijkt het meer.

Koffietuin onderweg naar Nassau

We waren dan ook blij, toen we eindelijk écht van Montabaur afdraaiden! Heel veel bos vandaag. Tot aan Nassau toe. We hadden na de mist en miezer op de Fuchskaute de hele week mooi weer gehad, maar in de middag begon het nu toch wat te dreigen. Toen we aan de laatste afdaling begonnen, naar de Lahn, begon het te spetteren. Vlakbij was een hut met uitzicht op het in de diepte gelegen Nassau. Daar konden we mooi schuilen toen de spetters al snel overgingen in een stevige bui. Die hield niet lang aan en we daalden verder af naar ons einddoel. Eenmaal in Nassau aangekomen was het nog een aardig eindje langs de weg banjeren voordat we het centrum bereikten. Dat zijn nooit de leukste stukken, maar ja, dat hoort er ook bij. Dan het centrum. We hadden net zo’n aardige Altstadt verwacht als in Montabaur, maar dit was toch wel een sterretje minder. En waar was ons hotel? Dat bleek aan de overkant van de rivier te liggen, ietsje heuvelopwaarts. Vooruit, dat kon er ook nog wel bij. We gingen snel die kant op, want de lucht werd steeds donkerder. Maar we waren helaas niet snel genoeg. Zo’n 150 meter voor het hotel brak de hemel open. Een stortbui van jewelste. En geen beschutting. Het enige wat een beetje hielp was stokstijf stil blijven staan onder de paraplu. En dat met het hotel in zicht! Toen het na een minuut of 5 weer wat begon af te nemen, hebben we het er maar op gewaagd en zo kwamen we toch nog tamelijk nat in het hotel aan. Gelukkig geen garni-hotel, we hoefden er niet meer uit. En het eten was er prima. Heerlijke huisgemaakte rösti.

We hadden eigenlijk nog een dagje extra in Nassau willen blijven, maar achteraf was het goed dat dat niet kon omdat het hotel vol was.

Burg van Nassau

Want Nassau was best aardig, maar we hadden zeker geen hele dag nodig om het te bekijken. De laan naar de Burg – stamslot van ons koningshuis? – begon ter hoogte van ons hotel, dus die hebben we de volgende ochtend eerst bezichtigd. Daarna het stadje aan de Lahn en tot slot een heerlijke lunch met asperges voordat we richting station gingen om de terugweg naar Rotterdam te aanvaarden.