Nassau – Frankfurt: dag 1

Geklommen      : 600 meter

Geslapen           Landhotel Zum Bären
…………………………in Balduinstein

Een jaartje later waren we weer in Nassau. Zelfde hotel, zelfde kamer. En toen we na een treinreis op zondagavond waren aangekomen weer dezelfde rösti besteld. Moet je nooit doen, zeggen ze. Dan valt het meestal tegen. En inderdaad, we hadden allebei het idee dat het vorig jaar lekkerder was. Maar het smaakte desondanks best, dus nóóit doen .. tikje overdreven in dit geval.

Klooster Arnstein

De volgende ochtend stonden we weer op onze E1. Schuin tegenover het hotel hadden we het pad al gezien. Het ging daar naar beneden, een stukje terug naar de Lahn. Die zouden we de hele dag volgen. Stroomopwaarts en dat heeft zo zijn nadelen! Het eerste stuk was het dal tamelijk breed en stegen we rustig aan tot aan het klooster Arnstein. Wat lag dat prachtig, zo boven de rivier. Mooi interieur ook, dat was even een leuk uitstapje.

Na het klooster werd het dal smaller en het pad ook. Echt zo’n traject langs een rivier. Hoe smaller hoe mooier, maar ook hoe lastiger te belopen. Rotsachtig en vol boomwortels. Alsmaar stijgen en dalen om uitstekende rotspartijen te passeren. Zijdalletje omhoog, beekje oversteken, zijdalletje weer omlaag om hemelsbreed 50 meter verder vrijwel op dezelfde hoogte uit te komen. Met al die kronkels en bochten heb je het gevoel dat je helemaal niet opschiet. Wat natuurlijk gek is, want het gaat er helemaal niet om op te schieten!

Het uitzicht bij de zogenaamde Gabelstein was buitengewoon indrukwekkend. De Lahn maakt daar een enorme lus, waardoor je je gevoel voor richting volledig kwijtraakte. Gelukkig was de route steeds heel goed aangegeven. Vanaf dit punt verlaat de E1 de Lahn. Maar wij nog niet. Na 1,5 kilometer gingen we van de route af om weer te dalen richting rivier voor ons overnachtingsadres in Balduinstein. Tamelijk versleten kwamen we daar aan. We hadden een prachtige ruime kamer met uitzicht op, jawel, de Lahn. Het was een luxere kamer dan we besteld hadden. Omdat er een groep was neergestreken in het hotel, hadden ze ons hierheen verplaatst zodat we geen last van eventueel rumoer op de gangen zouden hebben. Mooi geregeld!

Na het eten maakten we nog een klein wandelingetje langs de boulevard om de hooggelegen burcht te bekijken. Van beneden af wel te verstaan. Klimmen hadden we vandaag genoeg gedaan!